Lär skolbarnen att ta betalt – skapa ett eget skolföretag i varje klass

 
Pressmeddelande augusti 2009

Företagardagen i Kalix handlar bland annat om varför Sverige behöver fler företagare och entreprenörskap i skolan.

Medverkar gör Per Åsling (C), riksdagsledamot från Jämtland.

Per Åsling föreslår att entreprenörskap införs i skollagen och att alla elever under skolgången får möjlighet att driva ett skolföretag. Skolföretag är en pedagogik där eleverna får prova på entreprenörskapet. Centerpartiet och Alliansregeringen har drivit igenom en förändring av hela utbildningsväsendet, på alla nivåer och stadier. Men hur ska lärare utan egen kunskap i företagande kunna utbilda i entreprenörskap?

I skolföretaget tillsätter eleverna en styrelse, jobbar med affärsutveckling och planerar för hur man göra sin produktion kommersiell. Barn och ungdomar producerar egna varor och tjänster och lär sig att ta betalt.

Per Åsling:
– Skolan ska inte utbilda barn och ungdomar enbart till arbetstagare, vi behöver också arbetsskapare. Sådana som skapar arbete åt sig själva och andra, företagare alltså.– I min hemby Trångsvikens skola tar skolbarnen betalt för att baka bröd och städa. Barnen lär sig att det lönar sig att vara företagare. – Att införa skolföretag kan gärna ske i samarbete med det lokala näringslivet. De kan entreprenörskap.