Nu måste Meråkerbanan prioriteras igen

När Senterpartiet satt i regering togs beslut om att rusta Meråkerbanan. Höyre-regeringen har omfördelat pengarna till Oslo. Det är olyckligt eftersom Sverige har investerat i Stora Helvetet. Nu gäller det att öka pressen på den norska regeringen och jag har därför lämnat en fråga till vår infrastrukturminister Tomas Eneroth om att göra det.

Mellanriksbanan Sundsvall – Östersund – Trondheim, i sin helhet öppnad 1882, har haft – och bör även framöver ha – en viktig roll när det gäller att binda samman Mittskandinavien.

På svensk sida elektrifierades banan fram till Storlien 1945, men på norsk sida är banan ännu inte upprustad och elektrifierad. Detta trots att en elektrifiering har diskuterats i decennier och medel finns anslagna i den nationella transportplan (NPT) som antogs av stortinget 2013. Inför stortingsvalet förra året lovade alla partier att nu skulle upprustningen äntligen ske.

Enligt beslutet i NPT skulle upprustningen startat 2017, men den sittande regeringen i Oslo har skjutit upprustningen på en obestämd framtid. Det finns signaler om elektrifieringen överhuvudtaget inte blir av och fylkesordföranden i Trøndelag varnar till och med för att Meråkerbanen kan komma att läggas ned.

Meråkerbanen har stor betydelse även för Sverige och i synnerhet för Jämtland. Med en modern järnvägsförbindelse kan såväl persontrafiken, och därmed pendlingen över gränsen, växa och godstrafiken kraftigt öka. Att knyta samman Tröndelag och Jämtland genom bra järnvägsförbindelser skulle kraftigt stärka den gemensamma regionen. Gods som annars skulle gå på järnväg ner genom Sverige till Göteborg och andra hamnar kan i stället transporteras ut till Trondheimsfjorden för vidare transport per båt. Något som skulle minska trycket på det svenska järnvägsnätet.

Sverige rustar och elektrifierar för närvarande de återstående 3,5 kilometer järnvägssträcka mellan Storliens station och riksgränsen. Bland annat uppförs en ny, stabil järnvägsviadukt över ”Stora Helvetet”. Vårt land tar alltså ansvar för sin del av Mellanriksbanan, medan Norge skjuter upprustningen på en obestämd framtid. Det är fullständigt oacceptabelt.

Formellt är upprustningen av Meråkerbanan en nationell angelägenhet, men det är bara på papperet. Det är ett gemensamt intresse att vi får en väl fungerande järnväg över gränsen hela vägen från Östersund till Trondheim.

Mot denna bakgrund vill jag fråga statsrådet Eneroth:

Är ministern beredd att kontakta sin norska kollega för att påverka och påtala vikten av att Meråkerbanan snarast rustas och elektrifieras?