Trafikplanen 2018-2028 är en besvikelse för länet

– Det blev inget nytt, bara gammal skåpmat. Det är med bestörtning jag läser Trafikverkets förslag. Jämtlands län finns uppenbart inte på regeringens och Trafikverkets Sverigekarta, säger Per Åsling.

Trafikverket har idag överlämnat förslaget till nationell plan för transportsystemet 2018-2028 till regeringens infrastrukturminister Tomas Eneroth.

– Det som finns med i Trafikverkets stora Sverigesatsning är de kända objekten: förbifart Brunflo och förbifart Sveg, samt en renovering av bron i Strömsund och i praktiken stängning av några järnvägsövergångar i Västjämtland.

– Det är helt uppenbart att moderater och socialdemokrater i ledningen för Region Jämtland Härjedalen inte har förmått lyfta de stora behov av infrastruktursatsningar som finns i Jämtlands län. Länsborna blir de stora förlorarna, när de stora miljardsatsningarna nu görs i första hand i storstadsområdena.

– Jämtlands län hade behövt ordentliga satsningar på hela vägnätet, så väl Europavägarna E14 och E45 som på alla länsvägar och en ordentlig satsning på grusvägarna. Risken är nu att våra landsvägar fortsätter förfalla, vilket leder till sämre säkerhet, sämre bärighet och lägre hastigheter. Allt detta drabbar landsbygdsborna.

– Regeringen och Trafikverket pratar väldigt mycket om att öka kapaciteten på järnvägar – i södra Sverige, menar de då – men Inlandsbanan och tvärbanorna nämns överhuvudtaget inte. Järnvägsnätet vid sidan av de stora stambanorna får inte de resurser som behövs. Här finns en stor potential för utveckling. Centerpartiet har alltid oförtrutet satsat på Inlandsbanan, och det kommer vi att fortsätta göra.

Transportplanen har nu skickat ut på remiss och regeringen fattar beslut i mars.

– Centerpartiet kommer att göra vad vi kan för att bevaka länets intressen i den fortsatta behandlingen, för att vi även i länet ska få nödvändiga resurser, säger Per Åsling.